Fogyasztóvédelem az árampiacon
Egyre több versenypiacon vételező cég kerül vitás helyzetbe a villamos energia piacon.
Ha Ön vállalkozás, intézmény, vagy gazdálkodó szervezet képviseletében jár nálunk, akkor mielőtt költséges jogi eljárást kezdeményez érdemes az alábbiakat megfontolnia.
Tapasztalatok szerint a villamos energia kereskedő és az áramot felhasználó cég között kialakuló vitás helyzetek, az esetek túlnyomó többségében megoldhatók jogi eljáráson kívül.
Az esetek többségében a Felek között egyszerű kommunikációs félreértésről van szó.
Íme néhány gyakori vitás helyzet a villamosenergia-piaci szerződések körül, amivel szakértőink találkoznak:
- automatikusan meghosszabbodó szerződés
- szerződések „apró betűs” részei
- számla reklamáció
- szerződés megszüntetési díjak
- utolsó ajánlattételi jog (LCO)
- átvételi kötelezettség szegés (alul vételezés)
- utólagos büntetési tételek (kötbér, bánatpénz, szerződés megszüntetési díj)
- ÁSZF-ek, Üzletszabályzatok értelmezése
Kifejezetten céges fogyasztók számára javasoljuk, hogy gondoljon arra, hogy az áram kereskedők számos szakjogászt alkalmaznak, akik kellő alapossággal készítik az Üzletszabályzatokat, villamos energia ellátási szerződéseket és áram ajánlatokat. Arról viszont kevés szó esik, hogy melyek az üzleti áramfogyasztók jogai.
Javasoljuk, hogy mielőtt jogi útra terelné a problémát, egyeztessen energiapiaci szakértőnkkel. Több millió forint perköltséget is megtakaríthat.
ÜZLETI fogyasztó vagyok. Kérdésem van, segítséget kérek!
LAKOSSÁGI panasz benyújtás, ügyintézés erre!
A fogyasztóvédelem jogi háttere a VET:
Az alábbiakban pedig olyan hasznos információkat olvashat, amit áram felhasználóként érdemes és hasznos tudni.
(Forrás: a 2007. évi LXXXVI. törvény a villamos energiáról illetve hozzá kapcsolódó 273/2007. (X. 19.) Kormányrendelet, amely az egyes rendelkezések végrehajtásáról szól.)
A fogyasztóvédelemre törvény kötelezi a szolgáltatókat.
1. § E törvény célja
d) a felhasználók biztonságos, zavartalan, megfelelő minőségű és átlátható költségszerkezetű villamosenergia-ellátása,
e) a felhasználók érdekeinek hatékony védelme,
A kereskedő váltás ingyenes.
59. § (8) A felhasználót ellátó villamosenergia-kereskedő, vagy termelő személyének megváltozása esetén ezzel összefüggésben a felhasználótól díj megfizetése nem kérhető.
A kereskedő váltás nem befolyásolja az áramellátás műszaki színvonalát.
60. § (1) A hálózati engedélyes a hálózathasználati szerződés lényeges tartalmi elemeinek meghatározása során nem alkalmazhat megkülönböztető szerződéses feltételeket aszerint, hogy a felhasználó melyik villamosenergia-kereskedőtől vásárolja a villamos energiát.
A kereskedő váltáshoz joga van a felhasználónak.
1. számú melléklet a 273/2007. (X. 19.) Korm. Rendelethez 7. § (5) Ha az egyetemes szolgáltatást igénybe vevő felhasználó a szükséges villamos energiát a továbbiakban más egyetemes szolgáltatótól vagy villamosenergia-kereskedőtől kívánja az adott felhasználási helyen beszerezni, köteles ezt az üzletszabályzatban meghatározott határidőben az egyetemes szolgáltatónak bejelenteni, és villamosenergia-vásárlási szerződését és a bizományosi szerződését az abban foglalt felmondási határidővel felmondani. Ebben az esetben a hálózati csatlakozási és a hálózathasználati szerződés változatlan tartalommal hatályban marad, az egyetemes szolgáltató helyébe a szerződésben a felhasználó részére villamos energiát értékesítő engedélyes lép.
(6) Ha a felhasználó a felhasználási helyről elköltözik vagy az egyetemes szolgáltatás igénybevételével felhagy, az egyetemes szolgáltató felhívására az elosztó az erről szóló értesítés kézhezvételétől számított 5 munkanapon belül köteles a csatlakozó és mérőberendezés állapotát a helyszínen térítésmentesen ellenőrizni, és az ellenőrzés eredményét jegyzőkönyvben rögzíteni. Az ellenőrzéssel, annak körülményeivel, illetve eredményével kapcsolatos véleményeltérését, állásfoglalását a felhasználó jogosult a jegyzőkönyvben feltüntetni. A jegyzőkönyv felek által aláírt egy példányát az egyetemes szolgáltató köteles a felhasználónak átadni, másik példányát megőrizni, és esetleges hatósági ellenőrzés vagy felhasználói panasz ügyintézése esetén az eljáró hatóságnak bemutatni. A felhasználó ezen jogainak korlátozása – tekintet nélkül arra, hogy az ellenőrzést az elosztó hálózati engedélyes végzi – az egyetemes szolgáltató súlyos szerződésszegésének minősül.
A lakossági fogyasztót írásban kell tájékoztatni, az egyetemes ár változásáról.
143. § (1) Az egyetemes szolgáltatást méltányos, könnyen és tisztán összehasonlítható, átlátható árszabások alkalmazásával, külön jogszabályban meghatározott típusú termékcsomagok biztosításával kell megvalósítani.
(2) Az egyetemes szolgáltatás árát a hatékonyan működő engedélyes gazdálkodó szervezetek indokolt működési és tőkeköltsége, és összehasonlító elemzések alapján kell meghatározni úgy, hogy a legkisebb költség elvének érvényre juttatása érdekében a szabályozás által érintett engedélyeseket gazdálkodásuk hatékonyságának, és az általuk nyújtott szolgáltatás minőségének folyamatos javítására ösztönözze.
(5) A kihirdetett egyetemes szolgáltatói árakat legmagasabb áraknak kell tekinteni. A legmagasabb ártól lefelé megkülönböztetés-mentesen, előre nyilvánosságra hozott módon el lehet térni.
143/A. § (1) Az árképzés és az áralkalmazás részletes szabályait, valamint az árszabályozás kereteire vonatkozó részletes szabályokat a Hivatal készíti elő. A Hivatal előkészítő tevékenysége során kikéri az érintett engedélyesek véleményét.
(2) A kihirdetett árakat az egyetemes szolgáltató a kihirdetést követő 3 napon belül a honlapján közzéteszi. A közzétételnek a felhasználókat megillető felmondási jogra vonatkozó tájékoztatást is tartalmaznia kell.
(3) Az egyetemes szolgáltató által kibocsátott számlán szereplő egységárak bármely változása esetén – a 62. § (2) bekezdésének c)pontja szerint értesítésen túlmenően – az egyetemes szolgáltató legkésőbb az új árakat tartalmazó számla kibocsátásakor a felhasználókat külön is egyértelműen, személyre szólóan tájékoztatja. A tájékoztatásnak a felhasználókat megillető felmondási jogra is ki kell terjednie
A felhasználónak joga van megismerni a fogyasztási adatait.
56/A. § (2) A felhasználót megilleti az a jog, hogy fogyasztási adataira vonatkozóan térítésmentesen tájékoztatást kapjon az őt ellátó egyetemes szolgáltatótól, villamosenergia-kereskedőtől.
(3) A villamos energia felhasználók részére történő értékesítéséhez kapcsolódóan a felhasználókat tájékoztatni kell az előző naptári évben értékesített villamos energia előállításához felhasznált energiaforrások részarányáról és környezeti hatásairól. A tájékoztatás módjára és tartalmára vonatkozó részletes szabályokat a miniszter rendeletben határozza meg.
A hálózati áram szolgáltató szerződés szegésének esetei.
59. § (4) A hálózati engedélyes részéről szerződésszegésnek minősül különösen, ha
c) nem értesíti előre a felhasználót az üzletszabályzatban, illetve a szerződésben meghatározott módon az előre tervezhető karbantartási, felújítási munkálatok miatti szünetelés időpontjáról és várható időtartamáról,
d) olyan fogyasztásmérő berendezést alkalmaz, amely érvényes hitelesítéssel nem rendelkezik.
(5) A hálózati engedélyes köteles a felhasználó részére
a) kötbért fizetni a (4) bekezdés a)-c) pontjában,
b) egyszeri kötbért fizetni a (4) bekezdés d) pontjában
meghatározott szerződésszegés esetén.
A villamos energia kereskedő szerződés szegésének esetei.
62. § (1) (5) A villamosenergia-kereskedő részéről szerződésszegésnek minősül különösen, ha
a) a villamosenergia-szolgáltatást a szerződés szerinti időpontban nem kezdi meg,
b) a villamos energiát nem a villamosenergia-vásárlási szerződésben meghatározott, illetve nem az elvárható módon szolgáltatja,
c) a szolgáltatás minőségi követelményeit megsérti.
(6) A villamosenergia-kereskedő köteles a felhasználók részére kötbért fizetni az (5) bekezdésben meghatározott szerződésszegés esetén.
A védendő fogyasztók.
64. § (1) Az egyetemes szolgáltatásra jogosult, védendő fogyasztók a védelemre jogosító, külön jogszabályban meghatározott tulajdonságuk alapján szociálisan rászoruló vagy fogyatékkal élő fogyasztóként részesülhetnek a villamosenergia-kereskedő és az elosztó hálózati engedélyesek által nyújtott külön jogszabályban részletesen meghatározott kedvezményben.
(2) A szociálisan rászoruló fogyasztót különösen az alábbi kedvezmények illetik meg:
a) részletfizetéshez, fizetési haladékhoz,
b) előre fizető mérőhöz való jog.
(4) A fogyatékkal élő fogyasztókat különösen a méréssel, leolvasással, számlázással, díjfizetési módokkal kapcsolatosan igényeiknek megfelelő, különleges bánásmódban kell részesíteni. A különleges bánásmódra vonatkozó részletes szabályokat a Kormány rendeletben állapítja meg.
(5) A védendő fogyasztót fizetési késedelem vagy nem fizetés esetén nem lehet a villamosenergia-ellátásból kikapcsolni. Amennyiben a védendő fogyasztó a részletfizetési lehetőség, illetve a kapott fizetési haladék ellenére sem rendezi a tartozását, vagy a részletfizetésről, illetve halasztott fizetésről szóló megállapodásban foglaltakat nem tartja be, a további vételezést a villamosenergia-kereskedő előre fizető mérő felszereléséhez kötheti. Amennyiben a védendő fogyasztó az előre fizető mérő felszerelésébe nem egyezik bele, illetve annak felszerelését, üzembe helyezését akadályozza vagy meghiúsítja, az ellátásból történő kikapcsolás tilalmát vele szemben nem kell alkalmazni. Az előre fizető mérő használatával vételezett villamos energia ára nem haladhatja meg azt az árat, amelyet a védendő fogyasztó a villamosenergia-vásárlási szerződése alapján, az előre fizető mérő hiányában fizetne.
(6) Az a fogyasztó, aki a (2) és (4) bekezdésben foglaltaknak egyaránt megfelel, egyidejűleg jogosult igénybe venni a (2) és (4)-(5) bekezdés szerinti kedvezményeket.
(7) Az (5) bekezdés szerinti esetben az előre fizető mérő felszerelésének költségei az elosztó hálózati engedélyest terhelik. Az előre fizető mérő feltöltési rendszerének üzemeltetéséhez és a feltöltés biztosításához kapcsolódó költségek a villamosenergia-kereskedőt terhelik. Az előre fizető mérő tulajdonjogára a fogyasztásmérőre vonatkozó általános szabályok irányadók.
65. §(4) A nyilvántartásba történő felvételt a fogyasztónak kell kérnie …
(6) A nyilvántartásba történt felvételt követően a védendő fogyasztó minden év március 31-ig köteles a megfelelő irattal igazolni, hogy védettsége továbbra is fennáll ….
273/2007. (X. 19.) Kormányrendelet
30. § (3) A szociálisan rászoruló fogyasztó a védettséggel járó jogait csak egy felhasználási helyen gyakorolhatja.
34. § (2) A fogyatékkal élő fogyasztó a védettséggel járó jogait csak egy felhasználási helyen gyakorolhatja.
Végső menedékes kijelölése
51. § (1) Abban az esetben, ha az egyetemes szolgáltatásra jogosultak részére villamos energiát értékesítő engedélyes gazdasági-pénzügyi ellehetetlenülése, fizetésképtelensége következik be, vagy az engedélyes által nyújtott villamosenergia-ellátás fenntartásához szükséges villamos energia beszerzése ellehetetlenül, illetve amennyiben a Hivatal az engedélyes engedélyét a 96. § (1) bekezdés c)-d) pontjai alapján visszavonta, és ezáltal a felhasználók villamos energiával történő ellátása veszélybe kerül, az érintett felhasználók ellátásának biztosítására a Hivatal végső menedékest jelöl ki.
(2) A végső menedékest a Hivatal az ezen tevékenység ellátására önkéntes kötelezettséget vállaló egyetemes szolgáltatók és kereskedők közül jelöli ki. Amennyiben végső menedékes szolgáltatás nyújtására egyetemes szolgáltató vagy kereskedő kötelezettséget nem vállal, úgy a Hivatal saját hatáskörben jogosult erre bármelyik egyetemes szolgáltatót, illetve kereskedőt kijelölni.
