1. Általános kérdések

1.1. A mi térségünkben csak egyetlen gázszolgáltató van. Hogy vehetném én mástól a földgázt?

Valóban egyetlen hálózati elosztó van Önnél, viszont nagyon sok gázkereskedő cég! A kereskedők közül szabadon választhat. Bármely kereskedő mellett is dönt, mindegyik a területileg honos hálózati elosztó cég vezetékeit fogja használni, és azon keresztül juttatja el Önhöz a földgázt. Tegyen egy próbát: kérjen most online ajánlatot tőlük.

Bővebben...

Az Ön térségében valóban egyetlen gázhálózati vagy földgázelosztó cég van. Ez a cég – jelenleg – a TIGÁZ-DSO, a FŐGÁZ, az ÉGÁZ-DÉGÁZ vagy pedig az EON (korábban DDGÁZ és KÖGÁZ). Ezek a vállalatok az adott területen lévő gáz hálózati infrastruktúra (csővezetékek, gázátadó állomások, kompresszorok, mérőórák stb.) tulajdonosai és üzemeltetői.

Ugyanakkor, ezen cégek anyavállalatai, az elmúlt évek alatt – a törvényi előírások megváltozása miatt – létrehozták a saját földgáz kereskedéssel foglalkozó leányvállalataikat is (például E.ON Energiaszolgáltató Kft. vagy GDF SUEZ Energia Magyarország Zrt.).

Ezen újonnan létrehozott földgáz kereskedő cégek, a piacnyitás során a közüzemből versenypiacra kilépő üzleti, intézményi és önkormányzati fogyasztókat, – élve a helyzeti előnyükből adódó lehetőséggel – a honos elosztói területen, tömegesen szerződtették át magukhoz. Emiatt, nagy valószínűséggel Ön jelenleg éppen ezen említett kereskedő cégek egyikével áll szerződéses kapcsolatban.

Fontos tudni azonban, hogy ma már földgázt nem csak ezektől a kereskedőktől vásárolhat, hanem bármely országos versenypiaci és/vagy egyetemes kereskedelmi engedéllyel rendelkező földgáz kereskedő cégtől. A területileg illetékes elosztó céget ugyanis törvény kötelezi arra, hogy diszkrimináció, azaz megkülönböztetés mentesen biztosítsa a földgáz szolgáltatás műszaki feltételeit, függetlenül attól, hogy Ön melyik gázkereskedő cégtől kívánja megvásárolni a gázt.

Ezen a honlapon kizárólag engedéllyel rendelkező kereskedők ajánlatai közül választhat.

1.2. Vidéken élek. Vehetek én áramot egy Budapesti kereskedőtől is?

Igen. A kereskedő cégeknek országos kereskedelmi engedélyük van. Az áram – a kereskedőváltás után is – ugyanazon az elektromos vezeték hálózaton jut el majd Önhöz, mint amelyiken eddig is.

Lásd még: „A mi térségünkben csak egyetlen áramszolgáltató van. Hogy vehetném én mástól az áramot?”

1.3. Budapesti vagyok. Vehetek én áramot egy vidéki kereskedőtől is?

Igen. A kereskedő cégeknek országos kereskedelmi engedélyük van. Az áram – a kereskedő váltás után is – ugyanazon az elektromos vezeték hálózaton jut el majd Önhöz, mint amelyiken eddig is.

Lásd még: „A mi térségünkben csak egyetlen áramszolgáltató van. Hogy vehetném én mástól az áramot?”

1.4. Közelünkben van egy erőmű. Ott olcsóbban vehetek áramot?

Nem feltétlenül. Több okból sem. Egyrészt az adott erőmű nem biztos, hogy rendelkezik a termelői engedélyén túlmenően, kereskedelmi engedéllyel is. Másrészt, – és ez a fontosabb – az áram egységára nem attól függ, hogy az áramtermelő cég milyen távolságban van Öntől, hanem más egyéb tényezők befolyásolják. A villamos energia szállítása például hatósági áron történik. Ennek díja nem függ a távolságtól.

Lásd még: „Mi a különbség a villamos energiadíj és a rendszerhasználati díj között?”

1.5. Hány áramkereskedő cég van jelenleg a hazai áram piacon?

Közel 100 (száz) vállalkozás szerzett jogot áramkereskedelemre Magyarországon az elmúlt években.

Bővebben...

A villamos energia kereskedelmi tevékenység engedély köteles. A legtöbb cég országos kereskedelmi engedélyt kér, és kap a Magyar Energia Hivataltól. Sokan vannak közöttük, aki nemcsak a nagyvállalatok energia igényeit kívánják kielégíteni, de a kis-és középvállalatok, önkormányzatok, intézmények számára is van versenyképes ajánlatuk. Sőt bizonyos esetekben még lakossági ügyfelek számára is tudnak kedvező árat ajánlani. A hazai áramkereskedő cégek pontos és aktuális listáját a Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatal honlapján lehet megtekinteni.

Ha ajánlatot szeretne kérni a cégektől, kattintson ide.

1.6. Mit tegyek, ha számomra ismeretlen az áramkereskedő cég neve?

Tájékozódjon! Nézze meg a Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatal honlapján a villamos energia kereskedelmi engedéllyel rendelkező társaságok listáját. Látogassa meg az adott cég honlapját, keressen róla szóló híreket az interneten, vagy kérjen véleményt ismerőseitől. Ügynökségünk kizárólag a szükséges hatósági engedélyekkel és minősítésekkel rendelkező kereskedőcégekkel szerződik, folyamatosan figyeli ezen vállalkozások kereskedelmi tevékenységét illetve állandó kapcsolatban áll a felügyeletet ellátó szakmai hatóságokkal.

1.7. Hogyan lehetséges az, hogy a gázkereskedők árai különböznek egymástól?

A kereskedők energiaárai azért különböznek egymástól, mert más időpontokban, más beszerzési forrásokból szerzik be a gázt. Szintén különböznek a működési költségeik és az alkalmazott haszonkulcsuk is. Mindezek eredményképpen az energiadíjban jelentős különbségek is adódhatnak. Ez a különbség az Ön számára éves szinten több tízezer, vagy akár százezer forintos megtakarítást is eredményezhet.

Bővebben...

A gáz kiskereskedelmi ára leginkább a gáz nagykereskedelmi beszerzési árától függ. A nagykereskedelmi beszerzési ár pedig a nemzetközi fűtőolaj és gázolaj tőzsdei jegyzéseinek változásától függ. A fűtőolaj és gázolaj ára szorosan összefügg a kőolaj árváltozásával. Mivel a nemzetközi beszerzések USD alapon történnek, ezért a beszerzési árat erősen befolyásolja az aktuális HUF/USD árfolyam is.

Az a gázkereskedő cég, aki jó időpontban vásárol, pontosan tervezi meg ügyfélportfóliójának jövőbeni fogyasztását, és kedvező beszállítói szerződéseket köt a földgáztermelő, -szállító és -tároló cégekkel – azaz képes kedvező áron képes földgázhoz jutni illetve kapacitásokat lekötni – az kedvező áron is tudja azt tovább értékesíteni a végfelhasználónak.

1.8. Mi a különbség az egyetemes szolgáltatás és a versenypiaci ellátás között?

Az egyetemes szolgáltatás intézményét a kis alkupozícióval rendelkező, védtelenebb kisfogyasztók, így főként a háztartási fogyasztók villamos energia ellátására hozta létre a jogalkotó. Az egyetemes szolgáltatásra – a lakosság érdekében – szigorúbb ellátás biztonsági szabályok lettek kialakítva, mint a versenypiaci villamos energia kereskedelemre. Az egyetemes szolgáltatás keretén belül az arra jogosult fogyasztók hatóságilag rendszeresen felülvizsgált és jóváhagyott árakon vásárolhatják az elektromos áramot.

Ezzel szemben a versenypiaci kereskedő a felhasználóval szabadon állapodik meg a szállítási szerződés minden részletéről, így a villany áráról, valamint a fizetési feltételekről is. Ezáltal könnyebben igazodhat az egyedi felhasználási igényekhez. Az egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználó bármikor kezdeményezheti az egyetemes szolgáltatásból történő kilépését illetve az oda történő visszalépését. Visszalépés során természetesen figyelni kell az érvényes versenypiaci szerződés felmondásának feltételeire.

Tudjon meg többet a szabadversenyes energiapiacról itt.

2. A kereskedőváltással kapcsolatos kérdések

2.1. Mi az a kereskedőváltás?

Az áramszolgáltatás két fontos részből tevődik össze. Vannak elosztó társaságok, akik a hálózati infrastruktúrát biztosítják hozzá, például a villamos vezetékeket, transzformátorokat, és vannak kereskedő vállalatok, akik a vezetékekben futó elektromos áramot árusítják. Az Ön által jól ismert területileg illetékes elosztó társaságok, a kereskedő cégek által forgalmazott áramot juttatják el a felhasználási helyekre.

Történelmi okok miatt nagyon valószínű, hogy a hálózati elosztó cége és az energia kereskedője ugyanazon cégcsoporthoz (például EON vagy EDF) tartozik. Ennek azonban nem kell feltétlenül így lennie.

Jóllehet a vállalkozása vagy a háztartása energia felhasználási helyén, területileg honos hálózati elosztó társaságot nem tudja lecserélni, ugyanakkor energia kereskedőt szabadon választhat. Az elmúlt néhány évben közel száz vállalkozás kért és kapott országos kereskedelmi engedélyt villamos energia kereskedelemre a Magyar Energia Hivataltól.

Van tehát miből választania! Tekintse meg itt!

2.2. Mennyibe kerül?

Teljesen ingyenes.

Bővebben...

Bővebben: Hatósági rendelet tiltja, hogy bárki külön pénzt kérjen az energia felhasználótól a kereskedőváltással kapcsolatos szolgáltatásokért (pl. ügyintézésért vagy a mérési adatok leolvasásáért)

Lásd még: a VET 59. § (8) bekezdése, Európai uniós direktíva és a 16/2008. (VIII. 1.) KHEM. Értelemszerűen az Ön számára Ügynökségünk is ingyenesen végzi ezt a szolgáltatást.

2.3. Mennyi pénzt takaríthatok meg?

Itt nem érdemes egy átlagos számot vagy százalékot becsülni, hiszen az általunk fejlesztett energia kalkulátorral pontosan ki tudja számolni a következő szerződéses időszakban várható árelőnyét. Adja meg honlapunkon a szükséges adatokat és máris összehasonlíthatja a szerződött kereskedőink aktuális ajánlatait. Ha a jelenlegi szolgáltatója ajánlatát is megtalálja nálunk, akkor láthatja, hogy az Ő aktuális online ajánlata hol helyezkedik el a többi ajánlathoz képest. Ez alapján könnyen eldöntheti, hogy meghosszabbítja-e a jelenlegi szerződését, vagy inkább kockázatmentesen átvált egy másik kereskedőhöz.

Tipp!

Ne hasonlítsa a jövőbeni árakat a jelenlegi árakhoz! Emelkedő energiaárak esetén ez ugyanis félrevezető lehet. Ehelyett javasoljuk, hogy a honlapon szereplő ajánlatokat egymáshoz viszonyítva értékelje. Ezek az ajánlatok ugyanis azonos jövőbeni szerződéses időszakra (például a következő évre) vonatkoznak, így összehasonlíthatóak.

Tipp!

Ne hasonlítsa a papíron (off-line) kapott ajánlatokat, a honlapon látható (on-line) ajánlatokhoz, mert az félrevezető lehet.

Kalkulálja ki a megtakarításait itt és most!

2.4. Miért érdemes váltani?

Néhány kattintással és egy kis adminisztrációval jelentős összeget spórolhat meg az éves villanyszámlájából. Költse ezt az összeget vállalkozása fejlesztésére, vagy családja jólétére.

Bővebben...

A villamosenergia-kereskedelem az elmúlt évek során jelentős mértékben átalakult. A jogszabályi környezet megteremtette annak lehetőségét, hogy a korábbi nagy monopol közüzemi áramszolgáltatók mellett új piaci szereplők is megjelenjenek az áramkereskedelem piacán. Az egyre több kereskedő megjelenése komoly versenyt eredményezett. Ugyanúgy, mint bármely más termék esetében, a különböző kereskedők különböző áron kínálják a villamos áramot a végfelhasználók számára.

Ebből következően – akárcsak más szolgáltatás esetében – itt is egyre inkább érdemes megfontolni, hagy vajon van-e jobb ajánlat a piacon, mint amennyiért jelenleg vásárolja az áramot. Ebben segít Önnek ez a honlap.

Hasonlítsa össze a kereskedők ajánlatait itt, és váltson még ma.

2.5. Mikor érdemes váltani?

Határozatlan időre kötött szerződés esetén bármikor, ha a jelenleginél jobb ajánlatot kap. Akár most is. Kérjen ajánlatot itt. Határozott időtartamú szerződés esetén legkésőbb három hónappal a lejárat előtt érdemes megnézni a versenypiaci kereskedők naprakész ajánlatait a honlapunkon, és ha talál köztük kedvezőt, akkor célszerű elindítani az átszerződést.

Bővebben...

Ha vállalkozásának vagy Önnek például ez év december 31.-ével jár le a villamos energia ellátási szerződése, érdemes már akár fél évvel előtte is nézegetni az ajánlatokat itt ezen a honlapon, mert az áram egységára illetve a kereskedők által adott kedvezmények időben változnak: emelkednek, de csökkennek is. Ez esetben a kereskedőváltást légkésőbb október végéig bármikor elindíthatja nálunk. A kereskedőváltási folyamat lebonyolításáig természetesen a jelenlegi kereskedője látja el árammal a felhasználási helyet az érvényes szerződése alapján.

Tipp!

Az energiapiacokon az árak gyorsan változnak és az éppen aktuális kereslet-kínálat határozza meg őket. Ennek megfelelően a kereskedők gyakran csak néhány napra kapnak beszerzési oldalról igazán kedvező árat. Ebből következik, hogy a végfelhasználók részére is gyakran csak néhány napig, esetleg hétig tudnak garantáltan tartani bizonyos árakat. Ha egy árajánlat tehát megfelelőnek tűnik, akkor érdemes gyorsan dönteni. Holnap vagy jövő héten már lehet, hogy magasabb lesz az ár.

2.6. Milyen gyakran válthatok?

Gyakorlatilag bármilyen gyakran, de a jelenlegi áramkereskedőjével kötött szerződés felmondásának feltételeit (például felmondási idő) természetesen figyelembe kell vennie illetve rendeznie kell esetleges számlatartozásait is.

Bővebben...

Ha Ön az egyetemes szolgáltatás keretén belül vételezi az áramot, akkor bármikor dönthet úgy, hogy ajánlatot kér valamelyik versenypiaci kereskedőtől és kilép a versenypiacra.

Ha Ön már jelenleg is versenypiaci kereskedőtől vételez, akkor meg kell, hogy nézze a jelenlegi szerződését, és az abban foglaltak szerint tudja felmondani azt.

Lásd még: Fogalomtár: egyetemes szolgáltatás, versenypiac.

Lásd még: „Van-e hűség időszak, amit vállalnom kell, ha átszerződöm egy új kereskedőhöz?”

2.7. Melyek a főbb lépések?

Az alábbi lépések az Ön számára csak tájékoztató jellegűek. Ha azt szeretné megtudni, hogy személyesen mi az Ön dolga a kereskedőváltás során, akkor inkább a következő bekezdést olvassa el: „Mi az én dolgom?”

Bővebben...

Ha részletesebben is érdekli a folyamat, akkor az egyes lépéseket és várható átfutási időket itt elolvashatja el:

1. Ügyféldöntés a kereskedőváltásról. Ön összehasonlítja honlapunkon a kereskedők aktuális ajánlatait, és döntést hoz arról, hogy marad-e jelenlegi kereskedőjénél vagy váltani kíván. (átfutási idő – ügyféltől függ)
2. Érintett kereskedő cég értesítése, és az új szerződés megküldése. Energiaügynökségünk felveszi a kapcsolatot az Ön által kiválasztott új kereskedővel, és jelzi felé az Ön szándékát. Ezt követően néhány munkanapon belül megérkezik Önhöz az adataival kitöltött új villamos energia szerződése, melyet kérjük, aláírva juttasson vissza az abban megadott címre. (átfutási idő 2-3 nap – visszaküldés ügyféltől függ)
3. Az aláírt szerződés visszaérkezése után, a választott új kereskedője kiértesíti a döntéséről a területileg illetékes hálózati elosztót (EON, ELMÜ-ÉMÁSZ, EDF-DÉMÁSZ). Ennek lépései a következők: Jelenlegi kereskedője nyilatkozatot tesz arról, hogy tudomásul veszi, hogy Ön kilép a mérlegköréből. Új kereskedője nyilatkozatot tesz arról, hogy befogadja Önt a saját mérlegkörébe és megigényli a mérőóra soron kívüli leolvasását. Mindkét érintett kereskedő cég külön-külön felveszik a kapcsolatot az Ön területén illetékes hálózati elosztóval és értesíti azt a váltásról. (átfutási idő 5-10 nap – az aláírt szerződés beérkezésétől számítva)
4. Mérőóra leolvasás, és a kereskedőváltás tényének rögzítése. Az áramszolgáltató (vagy megbízottja) leolvassa Önnél a mérőórát és aláíratja Önnel a záró mérőóra állását igazoló jegyzőkönyvet. Az elosztó megküldi az aktuális mérőóra állást mindkét érintett kereskedő cég számára, valamint visszaigazolja számukra, hogy a saját informatikai rendszerében rögzítette a kereskedőváltás tényét. Az elosztó megküldi Önnek a Hálózathasználati szerződését, amennyiben korábban Ön még nem rendelkezett ilyennel. Kérjük, ezt aláírva juttassa vissza az abban megadott címre. (átfutási idő 20-30 nap)
5. Végelszámolás és az új szerződés életbe lépése. Jelenlegi kereskedője végszámlát állít ki az Ön részére a leolvasott záró mérőóra állás alapján. Kérjük, ezt a számlát mindenképpen egyenlítse ki, mert ellenkező esetben meghiúsulhat a kereskedőváltás. Új kereskedelmi szerződése életbe lép az adott hónap első napjától kezdődően. A további számlákat már az Ön által választott újkereskedő fogja megküldeni Önnek. (átfutási idő 20-30 nap)

2.8. Mi az én dolgom?

Mondhatnánk, hogy semmi, de az csak marketingfogás volna. Valójában az alábbi néhány fontos dolgot Önnek kell elvégeznie. Kérjük, olvasson tovább a zavartalan lebonyolítás érdekében.

Bővebben...

1. Elsőként kérjük, készítse elő az alábbiakat. Egyrészt szükség lesz a jelenleg érvényes kereskedelmi szerződésére, melyet más néven Villamos energia vásárlási szerződésnek vagy „Áram adás-vételi” vagy „Áram ellátási” szerződésnek is neveznek. (A különféle elnevezések miatt ne aggódjon.) Másrészt szükség lesz a Hálózathasználati szerződésére, melyet más néven “Elosztói” szerződésnek is neveznek. Végül kérjük, keresse elő a legutóbbi villamos energia számláit is.
2. Ellenőrizze le a jelenlegi kereskedelmi szerződésének lejárati dátumát, és felmondási feltételeit.
3. Adja meg honlapunkon a kért adatokat és hasonlítsa össze a kereskedők ajánlatait.
4. Válassza ki az Ön számára legkedvezőbb ajánlatot a megjelenő listából és rendelje meg az ingyenes kereskedőváltást a honlapon keresztül.
5. Várja meg ameddig megérkezik az adataival kitöltött új villamos energia kereskedelmi szerződése, gondosan nézze át és ellenőrizze le, hogy a megfelelő díjak és feltételek szerepelnek-e benne. Ha minden rendben van vele, akkor írja alá és küldje vissza a levélben megadott címre.
6. Néhány hét múlva – soron kívül – díjmentesen le fogják olvasni a villanyóráját. Írja alá majd ott a helyszínen az aktuális mérőóra állásról készült jegyzőkönyvet. Javasoljuk, hogy személyesen is ellenőrizze le, hogy a leolvasott értékek helyesek-e és tanúk is írják alá a dokumentumot!
7. Várja meg a régi kereskedője által küldött végelszámoló számlát és rendezze minden tartozását a régi kereskedője felé. Akár javasoljuk, hogy befizetés után érdeklődjön jelenlegi szolgáltatójánál, vajon a befizetett összeg ténylegesen megérkezett-e hozzájuk.
8. Várja meg az új kereskedője által kiküldött első számlát és gondosan ellenőrizze azt le. Ha kérdés, reklamáció merül fel a számlával kapcsolatban, akkor javasoljuk, hogy közvetlenül az Ön által választott új kereskedő partnert keresse először.
9. Csakis akkor módosítsa a banki átutalását vagy csoportos beszedési megbízását, ha mindent rendben talált az első számlával kapcsolatban. Ne állítsa le a jelenlegi utalásokat és ne módosítson a csoportos beszedési megbízásokon mindaddig, amíg meg nem kapta a leolvasás után kiküldött végső elszámoló számlát a régi kereskedőtől és minden tartozását ki nem egyenlített felé. Ellenkező esetben meghiúsulhat a kereskedőváltás! Az ebből fakadó esetleges károkért a felelősség Önt terheli.
10. Ha kérdése van, hívja a megfelelő ügyfélszolgálatot.

Lásd még: “Kihez milyen kérdéssel fordulhatok szükség esetén?” Próbálja ki most!

2.9. Ki intézi a papír munkát?

A kereskedőváltással kapcsolatos adminisztráció java részét Ügynökségünk illetve a választott új kereskedő végzi úgy, hogy Önnek minél kevesebb dolga legyen. Mindez az Ön számára ingyenes.

Kérjen online ajánlatot most!

Lásd még: “Mi az én dolgom?”

Lásd még: “Melyek a kereskedőváltás főbb lépései?”

2.10. Fel kell-e mondanom a jelenlegi szerződésemet?

Nem, nem kell. Amennyiben aláírva visszaküldi az új villamos energia kereskedelmi szerződést, akkor az Ön új választott kereskedője – az Ön meghatalmazása alapján – ingyenesen elintézi Önnek a szükséges adminisztrációt, beleértve a jelenlegi áramkereskedelmi szerződésének felmondását is.

Lásd még: „Ki intézi a szükséges adminisztrációt?”

Lásd még: „Mi az én dolgom?”

Lásd még: „Melyek a kereskedőváltás főbb lépései?”

2.11. Van-e hűség időszak?

A mobil telefon illetve kábel TV előfizetéseknél megszokott – klasszikus értelemben vett – „hűség időszak” az áramszolgáltatásban egyelőre még nem jellemző.

Ugyanakkor vannak határozott és határozatlan időre kötött áramellátási szerződések. Mielőtt kereskedőt vált kérjük, hogy vegye elő az érvényes szerződését és ellenőrizze le pontosan milyen típusú megállapodás vonatkozik Önre!

A határozott idejű szerződést az érvényességi idő lejárta előtt nem célszerű felmondani, mert ebben az esetben a kereskedő különféle „szankciókat” alkalmazhat Önnel szemben. Ezen szankciók, általában az adott kereskedő nyilvános Üzletszabályzatában és/vagy az Önnel kötött egyedi ellátási szerződésben vannak rögzítve.

Fontos tudni!

Határozott idejű szerződés esetén, ha Ön kereskedőt szeretne váltani, akkor erről a jelenlegi kereskedőjét a szerződés érvényességi idejének lejárta előtt legalább két, de inkább három hónappal korábban értesíteni kell!

Amennyiben itt, ezen a honlapon választ kereskedőt, akkor ezt az értesítést más végzi el Ön helyett.

Bővebben...

A versenypiaci áramkereskedő cégek többféle szerződéses konstrukciót kínálnak az ügyfeleik részére. Ezek között vannak határozatlan és határozott idejű változatok is.

A határozatlan idejű szerződést általában 30 napos felmondási határidővel bármikor fel lehet mondani. A felmondási határidő mindig naptári fordulónapon jár le. Amennyiben Ön egyetemes szolgáltatás keretén belül vételez (pl.: háztartási fogyasztó) akkor határozatlan idejű szerződése van.

A határozott idejű szerződéses árak rendszerint alacsonyabbak, mint a határozatlan idejű árak. Ennek az az oka, hogy egy konkrétan meghatározott időszak alatt, a felhasználó villamos energia igénye jobban tervezhető a kereskedő számára, mint a határozatlan időtartam alatt. Ez a jobb tervezhetőség kedvezőbb energia nagykereskedelmi beszerzési lehetőséget ad a kereskedő számára. Így tud kedvezőbb kiskereskedelmi tarifát ajánlani Önnek is.

Mindig mérlegelje, hogy a határozatlan vagy határozott időtartamú szerződés éri meg Önnek jobban!

2.12. Mennyi az átfutási idő?

Nagyjából két hónap.

Bővebben...

Bővebben: A kereskedőváltási folyamat átfutási ideje onnan indul, hogy Ön aláírva visszaküldi a kiválasztott új kereskedőjének a villamos energia ellátási szerződést. Ezt követően az új szerződésének hatályba lépése előtt legkorábban másfél hónappal leolvasásra kerül a mérőóra állás, majd a szerződésében foglalt napon életbe lép az új szerződés.

Például, ha az Ön szerződése jövő év január 01-én lejár, akkor legkésőbb október 30-ig meg kell, hogy érkezzen az új kereskedőhöz az aláírt szerződés, hogy elegendő idő legyen a folyamat lebonyolításra.

Példa:
2011. 07.10. – szerződés felmondása
2011. 08.10 – új szerződés megkötésének – aláírásának – legkésőbbi dátuma
2011. 09.01 – régi szerződés megszűnésének dátuma
2011. 09.01 – az új kereskedőnél az ellátás megkezdésének dátuma

Lásd még: „Melyek a kereskedőváltás főbb lépései?”

Lásd még: „Számlázással, fizetéssel, határidőkkel kapcsolatos kérdések”

2.13. Kihez milyen kérdéssel fordulhatok?

Kereskedőváltással, ajánlatkéréssel kapcsolatos kérdésekben a mi Ügynökségünk segít Önnek elérhetőségeinken keresztül.

Számlázással, számlahátralékkal, adatpontosítással, szerződésmódosítással, kapcsolatos kérdésekben a választott áram kereskedője ügyfélszolgálatához kel fordulnia.

Mérőóra leolvasással, hálózati hibabejelentéssel – például áramellátás kimaradásával, feszültségszint ingadozással, vezeték szakadással – kapcsolatos kérdésekben a területileg illetékes hálózati elosztó cég hibabejelentő vonalát kell felhívnia.

06 40 – 82-20-00 / EDF-DÉMÁSZ
06 40 – 38-38-38 / ELMÜ
06 40 – 42-43-44 / ÉMÁSZ
06 80 – 20-50-20 / EON Dél-dunántúli régió
06 80 – 53-35-33 / EON Észak-dunántúli régió
06 80 – 21-03-10 / EON Tiszántúli régió

2.14. Miért nem „egykapus” az ügyfélszolgálat a versenypiacon?

2008 előtt, amikor közüzem volt, akkor egykapus ügyfélszolgálat volt. A villamos energia piac nyitását szabályozó törvényi előírások azonban ma már megkövetelik, hogy külön vállalatok (jogi személyek) végezzék a villamos energia elosztását és a villamos energia kereskedelmét. Ezért van az, hogy mérőóra leolvasással és hálózati problémákkal a területileg illetékes elosztó céget kell keresni, ugyanakkor energia kereskedelmi, számlázási és kintlévőségekkel kapcsolatos ügyekben pedig a választott kereskedőjét.

2.15. Kedvezőbb lesz-e az ár, ha összevonok több fogyasztási helyet?

Nem. A fogyasztási helyek nem vonhatóak össze. Ettől nem lesz kedvezőbb az ár. Ahány telephelye, műhelye, üzeme, raktára, üzlete, irodája van, annyi kereskedelmi szerződést kell kötnie.

Bővebben...

Az ajánlatok egy-egy konkrét fogyasztási helyre vonatkoznak. Ahány fogyasztási hely van a vállalkozás nevén, annyi villamos energia ajánlatot kell kérnie a honlapunkon. A kalkulációt először a legnagyobb fogyasztású felhasználási helyre érdemes elvégezni. Ez alapján javasoljuk kiválasztani a legjobb ajánlatot és dönteni a kereskedőváltásról. Ezt követően a kisebb fogyasztású helyek adatát is külön-külön meg kell adni. Célszerű, de nem kötelező minden fogyasztási hely esetében ugyanazt az áramkereskedőt választani.

2.16. Válthatok-e kereskedőt, ha nem az én nevemen van a villanyóra?

Sajnos nem. Saját nevén kell, hogy legyen az adott fogyasztási hely. Csak akkor indíthatja el a kereskedőváltási folyamatot, ha konkrétan Ön a szerződött partnere a jelenlegi kereskedőjének. Kérjük, hogy ellenőrizze a szerződésben, hogy Ön-e a jelenlegi szolgáltató szerződött partnere. Ha nem (mondjuk Ön csak bérlő vagy haszonélvező), akkor vegye fel a kapcsolatot a szerződött partnerrel.

2.17. Mi van, ha nem válik be az új kereskedő?

Az új kereskedelmi szerződés lejárta után vagy annak felmondási feltételeit figyelembe véve, szabadon választhat másik kereskedőt, vagy ha arra jogosult visszatérhet az egyetemes szolgáltatójához.

Tipp!

Fokozottan figyeljen arra, hogy mikor és milyen feltételek mellett mondhatja fel a jelenlegi szerződését. Az ezekből fakadó esetleges károkért Ön vállalja felelősséget.

2.18. Mi van, ha csődbe megy a kiválasztott kereskedő?

Akkor sem marad áram nélkül. Ha ilyen eseményről értesül, haladéktalanul látogassa meg a honlapunkat és válasszon egy másik versenypiaci kereskedőt.

Bővebben...

Amennyiben Ön egyetemes szolgáltatásra jogosult (pl.: háztartási fogyasztó), és hivatalosan bejelentetésre került az aktuális kereskedőjének csődje, akkor a Magyar Energia Hivatal feladata, hogy egy másik kereskedőt (ún. végső menedékest) jelöljön ki az Ön és a többi érintett fogyasztó számára.

Amennyiben Ön elfogadja a MEH által kijelölt végső menedékes kereskedő céget, akkor ez a kijelölt új kereskedő cég meg fogja Önt keresni és átszerződteti a fogyasztási helyeit saját magához.

Amennyiben Ön nem fogadja el a MEH által kijelölt végső menedékest, akkor lehetősége van a szabadpiaci ajánlatok közül választani akár itt ezen a honlapon is. A döntést ez esetben ne halogassa, hanem válasszon mielőbb, hogy kellő időben átfusson a váltási folyamat.

3. Műszaki jellegű, és mérőóra leolvasással kapcsolatos kérdések

3.1. Folyamatos marad-e az áramellátás?

Természetesen. A kereskedőváltást követően az elosztó társaság, azaz a területileg illetékes hálózati elosztó továbbra sem fog változni. Az áram ugyanazon a vezetéken keresztül fog továbbra is szünetmentesen érkezni az Ön fogyasztási helyére. Mindösszesen annyi történik, hogy Ön, mint ügyfél átkerül az egyik áramkereskedő cégtől a másik áramkereskedő céghez, amiről tájékoztatást kap az elosztó társaság is.

További információért kérjük, olvassa el a “Kihez milyen kérdéssel fordulhatok?” című részt is.

3.2. Szükséges-e bármilyen átalakítás a felhasználási helyen?

Nem. Semmiféle fizikai változtatás nem fog történni a telephelyén vagy a lakásán.

Lásd még: “Lecserélik-e a villanyórámat?”

Bővebben...

Nem. A kereskedőváltás csak adminisztrációs tevékenységgel jár. A hálózaton nem történik semmilyen változtatás. Ön az áramot fizikailag ugyanazon a vezetékeken és csatlakozó aljzatokon keresztül kapja a továbbiakban is. Az Ön részéről tehát nem igényel semmilyen műszaki beavatkozást vagy beruházást.

3.3. Változik-e az áramszolgáltatás minősége?

Bővebben: Az áram, az áram. Azért, mert mástól vásárolja ezt a terméket, attól még az elektronok ugyanúgy fognak áramlani a vezetékben a továbbiakban is. Gondoljon bele: ugyanazt a könyvet akár az egyik kereskedőtől, akár másiktól vásárolja, a könyvben a betűk attól még ugyanazok lesznek. Különbséget az árban, a számlaképben és a kereskedő cég ügyfélszolgálatában fog tapasztalni.

Fontos tudni!

Ha eddig ingadozott a feszültség a vezetékben, és gyakori volt a hálózati kimaradás, akkor ezt a problémát a kereskedőváltás nem fogja megoldani. Hálózati problémákat továbbra is a területileg illetékes hálózati elosztó társaság hibabejelentő vonalán kell jelezni.

Lásd még: “Kihez milyen kérdéssel fordulhatok?”

3.4. Le kell-e olvasnom soron kívül a villanyórát?

Nem, de a hálózati elosztó cég megbízott munkatársai soron kívül ki fognak menni, leellenőrizni és leolvasni a mérőberendezést. Értelemszerűen tehát nem érdemes előzetesen kevesebbet bediktálni, mert úgyis a leolvasáskori állás szerint lesz az elszámolás. A mérőóra leolvasás az Ön számára ingyenes.

Bővebben...

Nem szükséges Önnek soron kívül leolvasnia a mérőállást vagy bediktálnia a fogyasztását. Ha a kereskedőváltási folyamat eljut odáig, akkor a területileg illetékes hálózati elosztó társaság megbízott munkatársai meglátogatják Önt és leolvassák az aktuális mérőállást. Nem nullázzák le a mérőórát, csak rögzítik az aktuális állást.

Fontos, hogy találkozzon a munkatársakkal és aláírásával hitelesítse a leolvasott mérőállást a helyszínen készülő jegyzőkönyvben.

Tipp!

Jó, ha tanú is igazolja a jegyzőkönyvet. Ez lesz ugyanis a kereskedőváltáskor az elszámolás alapja. Ezzel sok későbbi félreértés elkerülhető.

3.5. Lecserélik-e a villanyórámat?

A legtöbb esetben nem cserélik le a mérő berendezést, de ha erre valamilyen oknál fogva mégis sor kerül, akkor sem kell ezért Önnek semmit fizetnie.

Bővebben...

A mérőberendezés a területileg illetékes hálózati elosztó társaság tulajdona. Ők csak abban az esetben cserélik le a mérőórát, ha annak hitelességi ideje lejárt, ha a mérési pontosság bármilyen ok miatt nem megfelelő, vagy ha Ön bővítést kért az adott fogyasztási helyre vonatkozóan.

Figyelem!

A mérőberendezéshez kizárólag a hálózati társaság munkatársai nyúlhatnak hozzá. Tilos és életveszélyes a mérőberendezéseket megbontani, a mérési pontosságot bármilyen fizikai eszközzel vagy trükkel befolyásolni.

3.6. Minden kereskedőcégnek saját villamosenergia-hálózata van?

Nincs, a kereskedők „csak” kereskednek az árammal, annak eljuttatása a fogyasztási helyekhez, továbbra is az Ön által már jól ismert területileg illetékes hálózat elosztó társaság (EON, korábban ÉDÁSZ, DÉDÁSZ, TITÁSZ illetve ELMÜ-ÉMÁSZ, EDF-DÉMÁSZ) feladata.

Lásd még: „A mi térségünkben csak egyetlen áramszolgáltató van. Hogyan tudnám én mástól venni az áramot?”

4. Számlázással, fizetéssel, határidőkkel kapcsolatos kérdések.

4.1. Mikortól kapom az új számlát?

Az új szerződés életbelépéséig terjedő időszakra vonatkozóan a jelenlegi kereskedője küldi meg Önnek a számlákat. Az új szerződés életbe lépésének első hónapja utántól, pedig az új kereskedőjétől kapja majd a számlákat.

Lásd még: “Mennyi a kereskedőváltási folyamat átfutási ideje?”

 

4.2. Mikortól érvényes az új ár?

A mérőóra soron kívüli leolvasását követő fogyasztások már az új egységáron lesznek elszámolva.

Bővebben...

A kereskedőváltási folyamat részeként leolvasásra kerül majd a villanyórája. A leolvasott mérőóra lesz a végelszámolás alapja. Az addig elfogyasztott villamos energiát a régi kereskedője fogja kiszámlázni Önnek a régi áron, a leolvasást követő fogyasztásokat pedig az új kereskedője fogja kiszámlázni az új áron.

4.3. Kitől fogok számlát kapni?

A kereskedőváltási folyamat lezárultát követően az energiadíjat a választott új kereskedője fogja számlázni, a rendszerhasználati díjakat pedig továbbra is a területileg illetékes hálózati elosztó.

Bővebben...

A végső elszámoló számlát a mérőóra leolvasása után a jelenlegi kereskedőjétől fogja megkapni. Ha ezt kiegyenlíti, akkor az ezt követő az energiadíjat már az új kereskedője fogja számlázni Önnek. Amennyiben az új kereskedőjével ún. integrált számlázásban állapodnak meg, akkor az új kereskedő számlája tartalmazni fogja mind az energia díjakat, mind pedig a rendszerhasználati díjakat. Amennyiben az új kereskedőjével nem integrált számlázásban állapodnak meg, akkor két számlát fog kapni. Egyet az új kereskedőjétől, mely tartalmazni fogja az energiadíjakat, egyet pedig a területileg illetékes hálózati elosztótól, mely tartalmazni fogja a rendszerhasználati díjakat. Számlázási kérdésekben, a kereskedőváltást követően tehát már az új kereskedőjéhez kell fordulnia.

Lásd még: “Kihez milyen kérdéssel fordulhatok szükség esetén?”

4.4. Hány számlát fogok majd kapni havonta?

Általában fogyasztási helyenként kettőt:

  • Az egyik a villamos energia díjat fogja tartalmazni. Ezt az új kereskedője számlázza majd Önnek.
  • A másik pedig a rendszerhasználati díjakat fogja tartalmazni. Ezt a területileg illetékes hálózati elosztó számlázza majd Önnek. Ezen vállalatok közül az egyik:
    • EDF-DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. vagy az
    • ELMÜ-ÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft vagy pedig az egyik
    • EON Áramhálózati Zrt. (korábban ÉDÁSZ, DÉDÁSZ, TITÁSZ).
Bővebben...

Amennyiben az új kereskedőjével ún. integrált számlázásban állapodnak meg, akkor fogyasztási helyenként havonta csak egy számlát fog kapni, amely tartalmazza a villamos energia díjat, és a rendszerhasználati díjakat is. Ez utóbbit az kereskedő átutalja majd a területileg illetékes hálózati elosztó cég felé.

4.5. Mi a különbség a villamos energiadíj és a rendszerhasználati díj között?

A villamos energiadíj, (más néven forgalmi vagy alapdíj) az áramkereskedőnek fizetendő díj. Pontosan ez az a díjtétel, amin egy kereskedő váltással jelentős összeget tud megspórolni.

Lásd még: „Hogyan lehetséges az, hogy az áramkereskedők árai különböznek egymástól?”

A rendszerhasználati díj (más néven közvetített szolgáltatás díja) a területileg illetékes hálózati elosztó cégnek (EON, ELMÜ-ÉMÁSZ, EDF-DÉMÁSZ) fizetendő díj. Ezen a díjon nem tud spórolni akármelyik áramkereskedőt válassza, ugyanis ez a díj hatósági áras, és az ország teljes területén minden hálózati elosztó cégnél azonos nagyságú.

Amennyiben az új kereskedőjével ún. integrált számlázásban állapodnak meg, akkor a villamos energiadíj és rendszerhasználati díjak egy közös havi számlán kerülnek kiszámlázásra. Ezen díjakat megtalálja valamelyik számláján most is.

4.6. Kell-e módosítanom a banki átutalás, csoportos beszedési megbízás beállításain?

Igen. Miután megkapta az új kereskedőtől az első számláját, módosítsa a banki beállításokat.

Tipp!

Ne állítsa le a jelenlegi utalásokat és ne módosítson a csoportos beszedési megbízásokon mindaddig, amíg kézhez nem kapta a mérőóra leolvasás után kiküldött végső elszámoló számlát a jelenlegi kereskedőtől. Kérjük, rendezze minden tartozását a jelenlegi kereskedője felé, ellenkező esetben meghiúsulhat a kereskedőváltás! Az ebből fakadó esetleges károkért a felelősség Önt illeti.

4.7. Válthatok-e kereskedőt, ha tartozásom van a jelenlegi áramszolgáltatóm felé?

Nem. Nem válthat kereskedőt mindaddig, ameddig bármilyen számlatartozása van a jelenlegi áramszolgáltatója felé.

Tipp!

Ettől függetlenül elindíthatja a kereskedőváltási folyamatot, de a jelenlegi kereskedője által kiküldött végső elszámoló számlát és a korábbi tartozásait mindenképpen ki kell, hogy egyenlítse. Ennek elmaradása meghiúsítja a kereskedőváltást. Az ebből eredő károkért Ön vállalja a felelősséget.

 

5. Jogszabályok

6. Számlamagyarázatok